Ada lagi yang menarik disini ^-^

-Lumrah Semalam-


assalamualaikum sahabat-sahabat sekalian :D

yaAllah ,
jika aku jatuh hati …
panahkanlah hatiku pada seseorang yang hatinya terpaut pada-Mu …
agar bertambah kekuatanku untuk menyintai-Mu …
ya Allah ,
berikan aku ketabahan untuk menghapuskan segala rasa ini …
perasaan kepada mereka yang lelaki ajnabi dengan ku …
mereka yang bukan muhrim bagi ku …
agar tidak aku lalai dalam mencari kekasih ku yang sebenar …
hanya Allah hidup dan mati bagi ku …

jodohku ketentuan Allah swt …
biarlah segala-galanya Engkau yang merencanakan …

buat masa kini ,
belajar adalah penting dan penting sekali untuk aku …
untuk aku mencapai kejayaan .
yang selama ini aku impikan .

ya Allah …
semoga daku berjaya di dunia dan di akhirat .

Ameen …
ya Rabbal al-lamin …
doakan aku yaa. buat sesiapa saja yang terbaca :’)
agar aku terus kuat dan tabah seiring dengan kekukuhan iman ini …

kali ni.
mungkin cerita lain sikit.
berbeda barangkali.

“ibu … sekarang ni . i want to stop thinking all of about feelings , love … i will mum !
now , nur nak belajar rajin-rajin . nak kejar cita-cita nur .
dan bila masa yang sesuai nanti.
ada orang lelaki . siapa-siapa .
yang datang meminang anak bongsu ibu ni .
nur akan terima”
*aiceh , dengan bangganya!
serious talk .

“habistu kalau yang datang tu gangster kau nak terima juga?”

*ibu buat lawak kay -,- *sabarr

“ibu nii … takkan lahh nur nak terima yang cenggitu .
nur akan tengok dalam 4perkara .
first nur tengok harta dia .
second keturunan dia mcm mana ..
kecantikan dia …
and last sekali , nur akan tengok agama dia”
winkkwinkkk

“Lalu , pilihlah yang BERAGAMA ,
nescaya sejahtera hidupmu”
(Riwayat Bukhari & Muslim)

actually ,
nur paling titikberatkan dalam keAGAMAan .
kerna itulah asas dalam kebahagiaan .

copp !
kekayaan yang pertama itu bukan beerti aku ini pandang pada harta .
tidak .
in more details ,
tentang setarafan kita .
setarafan dari segi ilmu , pandangan , pendapat dan juga wang .
kalau setarafan yang jauh beza ,
sukar untuk kita berkongsi pendapat ,
berkongsi cerita .
kerna hala yang berbeza-beza .
dok gitu ?

*keadaan di sekeliling aku .
cukup memberi pengajaran bagi aku*

apa yang nur nak highlight di cerita ni .
nur nak berhenti dan berhenti dalam
soal hati . perasaan .
nur dah penat . letih .
dengan semua tu .
cukuplah dengan itu saja .
noktahkan segalanya .

aku kumpulkan segala keramat .
doa dalam setiap sujud .
agar jodoh itu ada .
yang baik-baik saja .
inshaAllah .

aku tidak mahu mencari cinta .
cukuplah mereka yang sudah menyakiti .
biarlah kali ini cinta yang datang dengan sendiri .
secara HALAL !

dia . yang dirahsiakan oleh Sang Dia
yang kental .
yang gagah perkasa .
meminang ku secara terhormat .

# whoiiiii !!! lama lagi kot -,-

tapi aku . kita .
sepatutnya memandang ke hadapan .
bukan ke belakang mahupun ke bawah .
maju .
jangan mundur hanya kerana umur pendek .
eh ?

saat HATI kata ‘ingin’
namun Allah berkata ‘tunggu’
saat AIR MATA menitis
namun Allah berkata ‘bersenyumlah’

saat segalanya terasa ‘membosankan’
namun Allah berkata ‘teruslah melangkah’

KITA merancang , ALLAH jua merancang .
tetapi PERANCANGAN Allah itu lah yang terBAIK !

aku PEREMPUAN . aku WANITA . aku juga seorang MUSLIMAH .
punya hati dan perasaan .
tipulah kalau kita tak ada perasaan pada seseorang kan ?
tetapi aku bukan jenis perempuan yang terngedik-ngedik dekat lelaki .
ngurat?
sorry laa . aku bukan jenis pelayan mamat rempit tepi jalan tu . suitt-suitt sana sini .
miang namanya ! aku bukan . aku ada cara aku . tersendiri .
tadah . tutup muka . doa kepada DIA . tuan milik segalanya .
eh ?

cenggini .
kalau kita sukakan seseorang tu kan .
jangan beritahu si dia . dan elakkan sama sekali .
nanti Allah kurangkan rasa cinta kepada Dia .
jadi ,
kita luahkan kepada ALLAH ^_^
beritahu ALLAH .
sesungguhnya ALLAH Maha Mengetahui apa yang terbaik bukan?
kerana ALLAH itu pemegang hati hamba-hambaNya .

jika benar cinta itu kerana ALLAH ,
biarkan ia terus mengalir mengikut Syiar Allah .
kerana hakikatnya ia berhulu dari ALLAH .
maka ia pun berhilir kerana ALLAH .

aku .
ketika aku mendambakan sebuah cinta sejati .
Allah swt mempunyai cinta dan kasih yang lebih besar dari segalanya!
percayalah!
Dia telah menciptakan seseorang buat hidupku kelak .
ketika merasa aku mencintai seseorang,
namun aku tahu cintaku tidak berbalas.
Allah swt tahu apa yang ada di depan ku ,
Dia sedang mempersiapkan segala yang terbaik untuk ku .

cukup cintai dalam diam.
bukan kerana membenci hadirnya.
tetapi menjaga kesuciannya.
bukan kerana menghindari dunia.
tetapi meraih syurga-NYA.
bukan kerana aku lemah untuk menghadapinya.
tetapi menguatkan jiwa dari godaan syaitan yang begitu halus menyelusup.
menghasut hati.
nauzubillah.

“..boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu , padahal ia amat buruk bagimu.
Allah lebih mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui..”
Al-Baqarah : 216

jangan memberi harapan pada yang belum pasti,
kelak ada insan yang bakal dilukai.
jangan menaruh harapan pada yang belum tentu dimiliki,
nanti hati yang kecewa sendiri.
sebaliknya ,
gantunglah segenap pengharapanmu kepada Dia. Yang Maha Memberi.
nescaya dirimu tidak sesekali dizalimi.
kerna Dia mendengar pengharapanmu di dalam setiap sujudmu .
Dia menunaikannya dengan cara-Nya tersendiri.

cukup cintai dalam diam dari kejauhan.
dengan kesederhanaan & keikhlasan.
kerana tiada yang tahu rencana Tuhan.
mungkin saja rasa ini ujian .
yang akan melapuk barangkali
membeku dengan perlahan?

kerana hati ini begitu mudah untuk dibolak-balikkan
serahkan rasa itu pada Yang Memberi dan Memilikinya.
biarkan Dia yang mengatur.
semuanya.
hinga keindahan itu datang pada waktunya.
sesuai.tepat.

“Barangsiapa yang menjaga kehormatan orang lain,
pasti kehormatan dirinya akan terjaga” (Umar Bin Khattab ra)

if you really love someone , you won’t touch her/him.
not even the slightest bit.
you’ll protect her/him dignity and sacredness as a muslimah/muslim.
just hold her/him in your heart for a few more years…
then you can do it the halal way …
believe it to Allah … inshaAllah !

pesanan untuk aku . dan kalian .
“sayangg” “biyy” “baby” “mama” “papa” apa segala panggilan .
hilangg manis nanti taww .
kan cantik kalau kita simpann rapi-rapi semua tu untuk yang sah kelak .
suami . isteri . kan?
awak-awak rasa tak macam tu ?
dia boyfiee , dia girlfiee ,
semua tu nothing .
semua itu lakonan sahaja .
percayalah!

terlambat ?
tidak .

*pause* *hirup nescafe* *nyummyyy* ^_^

orang itu sedang menunggu
aku di hujung-hujung
MUNAJAT dan DOA buat aku =)
inshaAllah =D

lelaki yang tunduk mengalihkan pandangan dari mata bertentang .
itulah yang terbaik sebenarnya .
kan ? @_@

yaAllah …
Engkau mengetahui hati-hati ini telah berkumpul kerana kasihkanMu.
bertemu dan patuh padaMU.
bersatu memikul dakwahMU.
hati-hati ini telah berjanji setia mendaulat dan menyokong syariatMU.
maka eratkanlah dan ikatannya.
kekalkanlah keimanan di hati ini .
tunjukkan ia jalan yang sebenar .
limpahkan dengan cahaya RabbaniMu .
yang tak pernah padam.
lapangkan dengan iman …
AllahumaAmeen =’)

*pandang kiri . pandang kanan .
*aku ni jahil lagi sebenarnya . benar!
* sejahil-jahil manusia .
* kerna aku sendiri lemah dlm menjaga hati . sendiri .
* mengawal apa kehendak hati .
* sering duniawi !

maafkan aku yaAllah .
maafkan hati ini .
yang selalu lalai
dengan nikmat dunia ini .
AllahuRabbi …

terdenak .
terfikir sesuatu .

di saat aku fikir akan soal HATI dan PERASAAN .
aku jauh terlena .
aku lupa .
aku juga perlu fikir akan soal AJAL dan MAUT .

“sesungguhnya , jodoh itu pasti .
tetapi , mati sudah tentu pasti . ”

deep .
kan ?

mana tahu kita mati waktu muda.
mana tahu kita mati waktu masih belajar lagi.
mana tahu kita mati waktu nak pi sekolah.
mana tahu kita mati waktu bangun pagi tak bangun-bangun.

kita mana nak tau?
malaikat Izrail datang cabut nyawa kita.
dia mai.
mana nak tau kan?

ALLAHU .

bila pandang kubur tepi jalan .
tenungg lama …
bagaimana aku nanti?
adakah ada yang rela memandikan jenazah ku nanti ?
adakah ada yang sudi mencium pipi sejukku nanti ?
adakah ada yang melarat mengangkat keranda ku nanti ?
adakah ada yang mahu menabur air bunga di pusara ku nanti ?
adakah ada waris untuk doakan ku saat aku di alam sana ?
adakah ada rakan-rakan ku sedekahkan seungkap al-Fatihah ?
adakah ada yang sanggup mencangkung di sisi pusara ku nanti melaungkan surah Yassin ?

adakah MASIH ADA ???
:’( hanya ku harapkan sekalaung AL-FATIHAH dari kalian buat ku nanti :’(

ALAM AKHIRAT

aku banyak dengar cerita-cerita tentang alam akhirat .

~mereka ada tempat perkampungan .
surronding nya seperti di dunia juga .
ada kawan-kawan . penduduk kampung .

~mereka ini ada makan .
makanan mereka adalah Doa .
yepp ! doa daripada ahli-ahli keluarganya .

ada A . ada B .
A selalu kenyang . dapat makanan . ahli-ahli keluarga nya selalu mendoakan buat A .
B ini tiada makanan daripada ahli-ahli keluarga nya .

suatu hari .
A lapar . sedangkan A lah yang selalu kenyang .

B bertanya kepada A . “mengapa kau A ? sedangkan engkau selalu menerima makanan daripada ahli-ahli keluargamu?

lalu A menjawab “tidak . sekarang aku tidak dapat lagi makan makanan daripada ahli-ahli keluargaku”

B bertanya , “mengapa?”

A menjawab “kerna semua ahli-ahli keluarga ku juga sudah berada di alam ini sekarang”

A dan B juga ada makan . makanan diorang adalah Doa daripada imam-imam yang membaca doa ;-

“…Walijami’il mu’minin nawalmu’minnat . walmuslimin nawalmuslimat . al ahya iminhum wal amwat . birrahmatika yaa arrahman nirrahim”
- ini lah doa buat mereka …

Wallahualam …
itu saja pengetahuan nur tentang alam akhirat yang sedikit sebanyak dapat nur kongsikan .

kita tak tahu ajal kita.

tua.muda.

senang.susah.

mudah.sukar.

hanya berserah kepada Dia.

aku impikan …
kematian ku berada di saat aku tenangnya aku.
di sujud.
mungkin.
di pangkuan seorang ibu.
harap ku.

***************************************************
aku tersedar.
aku sepatutnya berhenti memikirkan soal hati jua perasaan.
yang bersarang dalam jiwa.
biarlah siapa dia.
yang aku tahu.
pasti ‘dia’ sedang berdoa untuk jodohnya nanti.
mungkin aku tiada dalam senarai doa ‘mereka’
kerna aku mungkin akan mati dalam gelaran ‘bujang’
mana tahu?
jika pun aku mati dalam rumah tangga.
situasinya sama saja.
mungkin ahli dalam keluarga itu saja yang berbeda.
dalam ARABUG.
mungkin bertambah dengan cucu menantu.
mungkin juga akan lagi berkurang.
akan ketiadaan aku apentah lagi setelah kehilangan Abah.
mana tahu?

^^^^^^^^^^^^^^^^^,

JODOH …
AJAL …
itu segala di tangan Allah …

saat aku , engkau terfikir tentang jodoh.
perlu engkau tenung di kubur walaupun cuma sesaat.
agar terucap di bibir berkalimah ,
‘Astagfirullahalazim’

* cukup Allah swt bagiku . tiada yang lain .

jadi.
sudah sampai ke penghujungnya cerita kali ini.
hanya cerita.
bukan rekaan.
ianya tulus dari hati.

maaf.
entry sebelum dan sebelum ini.
segalanya ku hapuskan.
bukan delete.
ianya sekadar perkongsian.
kini.
ia bukan kebenaran.
hanya fantasi.
:)


andai aku jatuh,
jangan biarkan aku jatuh tidak terbangun.
hulurkan tangan murni mu.

Allah tidak pernah ajar kita erti ‘terlambat’
kalau tahu esok Kiamat ,
ada benih .
tanam-setanamnya .
kerna ,
setitis air mata taubat
itu sungguh berharga dan bernilai
ketika waktu malaikat Izrail
datangg mencabut nyawa
KITA …


“selagi kita bergantung pada Allah .
kita tak akan pernah jumpa perkataan ‘kecewa’ dalam kamus hidup .
yakinlah kepada Allah”
-siti khairunnur-

♥Thanks For Reading My Entry!Do Like And Share!♥

0 65 org brbisik kt fifah: